2. El foment lector.
Activitats : EL FOMENT LECTOR
Els globus quan s'escapen van a l'univers i xoquen contra una superfície on estan tots els altres globus que els xiquets han perdut.
Els globus quan s'escapen van a l'univers i xoquen contra una superfície on estan tots els altres globus que els xiquets han perdut.
2. Com són els contes infinits? Si voleu conéixer-los i construir-ne un, cliqueu ací
2. Com són els contes infinits? Si voleu conéixer-los i construir-ne un, cliqueu ací
3. Trieu un conte on line que us semble adequat per explicar-lo a classe . Podeu fer-ho en grup. (Vicent)
3. Trieu un conte on line que us semble adequat per explicar-lo a classe . Podeu fer-ho en grup. (Vicent)
El llibre que em triat és el de “Los enanos”. Per a nosaltres és un llibre que pot servir per als alumnes que estàn començant a llegir perquè no tenen un vocabulari molt extens però ja poden relacionar les imatges amb el que està escrit. A més a més, els dibuixos són molt adecuats per als alumnes i capta l’atenció dels infants.
4. Consulteu les següents webs: Linternas y bosques, Ilustroskop i la Biblioteca de literatura infantil i juvenil Virtual Cervantes. Trieu il·lustradors, blogs i pàgines d'editorials que us agraden per fer el vostre Symbaloo sobre recursos LIJ (literatura infantil i juvenil). (També en el cas del grup1 i els que vulguen col·laborar) (Jordi i Víctor)
El llibre que em triat és el de “Los enanos”. Per a nosaltres és un llibre que pot servir per als alumnes que estàn començant a llegir perquè no tenen un vocabulari molt extens però ja poden relacionar les imatges amb el que està escrit. A més a més, els dibuixos són molt adecuats per als alumnes i capta l’atenció dels infants.
4. Consulteu les següents webs: Linternas y bosques, Ilustroskop i la Biblioteca de literatura infantil i juvenil Virtual Cervantes. Trieu il·lustradors, blogs i pàgines d'editorials que us agraden per fer el vostre Symbaloo sobre recursos LIJ (literatura infantil i juvenil). (També en el cas del grup1 i els que vulguen col·laborar) (Jordi i Víctor)
5. Consulteu el següent dossier sobre la biblioteca d'aula i expliqueu alguna bona pràctica de les que es presenten que us semble més encertada. Planifiqueu en grups com organitzaríeu la biblioteca en la vostra aula per fomentar la lectura a partir dels documents que trobareu en la carpeta de l'aula virtual sobre el tema 2.
Nosaltres hem triat la práctica anomenada Fomentem el gust per la lectura para un nivel de primària, els objectius principals de la pràctica són: Fomentar el gust per la lectura, aconseguir que els alumnes llegeixin en les seves estones d’oci i Conèixer diferents formats de textos escrits.
L'activitat té dues parts, en primer lloc els alumnes llegeixen individualment el tipus de text que ells decideixen (contes, llibres de diverses tipologies, revistes, còmics,diaris...) segons els seus gustos i preferències (procedent de la BA, però també en poden portar de casa). La lectura es fa en l’espai de l’escola que ells decideixen, on se sentin a gust, i en la postura que els resulti més còmoda (cadira, estirats o asseguts als matalassets o als coixins...). Aquesta part dura uns 30 minuts i es realitza 3 dies a la setmana.
En segon lloc, la mestra llegeix en veu alta un llibre triat a l’aula perquè els alumnes tinguin un model de lectura en veu alta. Posa èmfasi en l’entonació i les pauses. Durant la lectura van analitzant el contingut i valorant les decisions preses pels personatges. La lectura es realitza en rotllana sobre els matalassets. La segona part dura al volante dunas 30 minuts i es realitza un dia a la setmana.
Es necessiten diversos recursos: com a recursos humans una mestra únicament, en el cas dels recursos materials ens trobem contes i libres de diverses tipologies en català, castellà i anglès, revistes, diaris, còmics, catàlegs... en català i castellà i Matalassets i coixins.
Pera dur a terme una avaluació d'aquesta activitat es fa un seguiment dels textos llegits pels alumnes (llibres, revistes, còmics, diaris...) mitjançant una taula, i ells mateixos fan recomanacions als companys.
El nostre grup hem arribat a la conclusió de la qual la biblioteca de la nostra aula ha de comptar amb unes característiques essencials:
En primer lloc, ha de ser el lloc més acollidor de l'aula, on més còmodes estiguen els alumnes.
La biblioteca és la casa del llibre, no és un magatzem. Si el lloc és agradable, si els llibres estan accessibles, les prestatgeries obertes, estem creant les condicions per a una trobada fantàstica entre un xiquet i un llibre. Algun expositor on poder presentar novetats, un peluix dels personatges preferits, una planta misteriosa, una peixera amb peixos, els llibres molt ordenats, molt classificats, seients còmodes, cartells, etcètera, espenten els xiquets a anar a buscar llibres.
En segon lloc, a la biblioteca es plantejaran activitats com la lectura lliure, estratègica, globalitzada, individual i momentània.
Una sessió setmanal en la qual tothom es dedica a llegir allò que ha triat. Es tracta de valorar aquest moment important i silenciós en què el xiquet té l'oportunitat d'agafar la implicació dels mestres, conserges, cuineres, etcètera, en aquest acte col·lectiu d'amor cap als llibres.
Una altra de les activitats que es dugueren a terme seriosa la lectura en veu alta ja que, llegir en veu alta permet interioritzar molt millor el text. És convenient trobar moments cada dia per a la lectura en veu alta. Aquesta lectura la pot fer el propi mestre o l'alumnat. En el cas dels alumnes fa falta que la lectura estiga preparada
d'antuvi, que el xiquet haja tingut uns dies per a entrenar, per a absorbir el sentit, per a trobar-se amb el mestre en privat i repassar el ritme, la intensitat, la musicalitat, els silencis.
Una altra característica important de la nostra biblioteca seriosa que els alumnes són els auxiliars de la biblioteca, formar els alumnes com a usuaris autònoms és fonamental. La biblioteca és seua, ells són qui fan ús i els qui han de col·laborar en el seu manteniment i funcionament.
Finalment afegiríem el joc dins de la nostra biblioteca, ja que coneixem la seua importància. Tindre una biblioteca amb milers llibres no pressuposa garantir lectors. Allò que de debò ens interessa no és la quantitat de llibres que hi ha a les prestatgeries, sinó que fem amb ells. Una bona manera de presentar els llibres és a partir del joc. El joc permet un descobriment, un aprenentatge socialitzat i una conscienciació dels problemes reals a partir de les possibilitats expressives i creatives dels xiquets.
Nosaltres hem triat la práctica anomenada Fomentem el gust per la lectura para un nivel de primària, els objectius principals de la pràctica són: Fomentar el gust per la lectura, aconseguir que els alumnes llegeixin en les seves estones d’oci i Conèixer diferents formats de textos escrits.
L'activitat té dues parts, en primer lloc els alumnes llegeixen individualment el tipus de text que ells decideixen (contes, llibres de diverses tipologies, revistes, còmics,diaris...) segons els seus gustos i preferències (procedent de la BA, però també en poden portar de casa). La lectura es fa en l’espai de l’escola que ells decideixen, on se sentin a gust, i en la postura que els resulti més còmoda (cadira, estirats o asseguts als matalassets o als coixins...). Aquesta part dura uns 30 minuts i es realitza 3 dies a la setmana.
En segon lloc, la mestra llegeix en veu alta un llibre triat a l’aula perquè els alumnes tinguin un model de lectura en veu alta. Posa èmfasi en l’entonació i les pauses. Durant la lectura van analitzant el contingut i valorant les decisions preses pels personatges. La lectura es realitza en rotllana sobre els matalassets. La segona part dura al volante dunas 30 minuts i es realitza un dia a la setmana.
Es necessiten diversos recursos: com a recursos humans una mestra únicament, en el cas dels recursos materials ens trobem contes i libres de diverses tipologies en català, castellà i anglès, revistes, diaris, còmics, catàlegs... en català i castellà i Matalassets i coixins.
Pera dur a terme una avaluació d'aquesta activitat es fa un seguiment dels textos llegits pels alumnes (llibres, revistes, còmics, diaris...) mitjançant una taula, i ells mateixos fan recomanacions als companys.
El nostre grup hem arribat a la conclusió de la qual la biblioteca de la nostra aula ha de comptar amb unes característiques essencials:
En primer lloc, ha de ser el lloc més acollidor de l'aula, on més còmodes estiguen els alumnes.
La biblioteca és la casa del llibre, no és un magatzem. Si el lloc és agradable, si els llibres estan accessibles, les prestatgeries obertes, estem creant les condicions per a una trobada fantàstica entre un xiquet i un llibre. Algun expositor on poder presentar novetats, un peluix dels personatges preferits, una planta misteriosa, una peixera amb peixos, els llibres molt ordenats, molt classificats, seients còmodes, cartells, etcètera, espenten els xiquets a anar a buscar llibres.
En segon lloc, a la biblioteca es plantejaran activitats com la lectura lliure, estratègica, globalitzada, individual i momentània.
Una sessió setmanal en la qual tothom es dedica a llegir allò que ha triat. Es tracta de valorar aquest moment important i silenciós en què el xiquet té l'oportunitat d'agafar la implicació dels mestres, conserges, cuineres, etcètera, en aquest acte col·lectiu d'amor cap als llibres.
Una altra de les activitats que es dugueren a terme seriosa la lectura en veu alta ja que, llegir en veu alta permet interioritzar molt millor el text. És convenient trobar moments cada dia per a la lectura en veu alta. Aquesta lectura la pot fer el propi mestre o l'alumnat. En el cas dels alumnes fa falta que la lectura estiga preparada
d'antuvi, que el xiquet haja tingut uns dies per a entrenar, per a absorbir el sentit, per a trobar-se amb el mestre en privat i repassar el ritme, la intensitat, la musicalitat, els silencis.
Una altra característica important de la nostra biblioteca seriosa que els alumnes són els auxiliars de la biblioteca, formar els alumnes com a usuaris autònoms és fonamental. La biblioteca és seua, ells són qui fan ús i els qui han de col·laborar en el seu manteniment i funcionament.
Finalment afegiríem el joc dins de la nostra biblioteca, ja que coneixem la seua importància. Tindre una biblioteca amb milers llibres no pressuposa garantir lectors. Allò que de debò ens interessa no és la quantitat de llibres que hi ha a les prestatgeries, sinó que fem amb ells. Una bona manera de presentar els llibres és a partir del joc. El joc permet un descobriment, un aprenentatge socialitzat i una conscienciació dels problemes reals a partir de les possibilitats expressives i creatives dels xiquets.
6. Llegiu els articles que trobareu en la carpeta del T. 2 en l'aula virtual i plantegeu preguntes als vostres companys relacionats amb el valor de la lectura. (El grup 1 arreplega les respostes)
(Joaquín David)
- Com qualificaries en un escala de l'u al deu el teu gaudi durant la lectura d'un llibre que t'agrada molt? Com qualificaries el teu nivell de gaudi sobre la base de la mateixa escala el teu nivell de gaudi durant l'ús de les xarxes socials?
- Com creus que seria el món sense lectura?
- Com creus que influeix la literatura en la vida quotidiana?
- Quines coses importants creus que has aprés gracies a la lectura?
- Com us agrada més llegir en veu baixa o alta? Amb qual creus que s'assimila millor la informació?
- Llegir ha provocat alguna vegada en tu el desig d'escriure? El qué? Per qué?
- És important fomentar la lectura a l'aula? Perquè?
6. Llegiu els articles que trobareu en la carpeta del T. 2 en l'aula virtual i plantegeu preguntes als vostres companys relacionats amb el valor de la lectura. (El grup 1 arreplega les respostes)
(Joaquín David)
- Com qualificaries en un escala de l'u al deu el teu gaudi durant la lectura d'un llibre que t'agrada molt? Com qualificaries el teu nivell de gaudi sobre la base de la mateixa escala el teu nivell de gaudi durant l'ús de les xarxes socials?
(Joaquín David)
- Com qualificaries en un escala de l'u al deu el teu gaudi durant la lectura d'un llibre que t'agrada molt? Com qualificaries el teu nivell de gaudi sobre la base de la mateixa escala el teu nivell de gaudi durant l'ús de les xarxes socials?
- Com creus que seria el món sense lectura?
- Com creus que influeix la literatura en la vida quotidiana?
- Quines coses importants creus que has aprés gracies a la lectura?
- Com us agrada més llegir en veu baixa o alta? Amb qual creus que s'assimila millor la informació?
- Llegir ha provocat alguna vegada en tu el desig d'escriure? El qué? Per qué?
- Llegir ha provocat alguna vegada en tu el desig d'escriure? El qué? Per qué?
- És important fomentar la lectura a l'aula? Perquè?
7. Descobriu quina cosa s'ha perdut en el següent curt d'animació: (tots els grups)
7. Descobriu quina cosa s'ha perdut en el següent curt d'animació: (tots els grups)
Veiem a dos protagonistes, els qui estan buscant alguna cosa, aquests segueixen tot tipus de senyals que es contradiuen fins arribar a un lloc secret, una de vegada descobreixen l'entrada, observen el que és, un lloc on habiten pensaments i creacions que alguna vegada van ser producte de la ment humana. Després d'observar una estona, una dels personatges decideix tornar al seu origen, és en aqueix moment quan podem apreciar que l'altre personatge no sols perd a un company sinó que també la seua creativitat.
(Joaquín Amat Bartual)
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada